|
|
Леки Спорни Самолети и SPL |
| Федералната авиационна администрация /FAA/ на USA определя класа "Специални Леки Спортни Самолети /S-LSA /", като самолет различен от вертолета с максимално полетно тегло 600 килограма /за самолети излитащи от водна повърхност 660 килограма /, максимална скорост на срив от 45 възела и максимална скорост от 120 възела при максимална непрекъсната мощност на двигателя. Други изискания са един двигател, две места, постоянна стъпка на въздушния винт или изменяема на земята и неприбираем колесник /допуска се сгъване на колесника за самолети излитащи от водна повърхност и безмоторници. Самолетите от този тип се продават в сглобен вид за спорт, отдих, обучение и отдаване под наем. Сертифицирането на самолетите и издаването на лиценз започна през 2004 година и задължително условие е да са сглобени от производителя. FAA създаде новия клас самолети с оглед повишаване на интереса към авиацията. Основно e, че заедно със сертифицирането на самолети се създаде и нов лиценз за пилоти с минимални изисквания към здравословното състояние на пилотите. От направените статистически изследвания се наложи извода, че разликата при здравословните изисквания за шофьорска книжка и тези за частен пилотски лиценз е 50000 души, които искат да получат пилотски лиценз в САЩ. При които риска да се изпадне в недееспособност е по-малко от 0.2% и причината за това е почти винаги неврологично или сърдечно-съдово заболяване. Данните сочат и почти еднакъв еднакъв процент на случаите с фатален изход при авиацията и при пътно-транспортни злополуки. За да намалят и ограничат риска в новия лиценз се ограничава скоростта на 120 възела при максимална непрекъсната мощност на двигателя /216 километра в час и местата в самолета до 2. Другите аргументи са, че от всички притежаващи свидетелство за управление на МПС около хиляда годишно претърпяват катастрофа с фатален край вследствие на здравословен проблем, ако приемем същия процент и при пилотите, това означава 2-3 жертви годишно, за които няма гаранция, че фаталния изход няма да настъпи и ако не бяха пилотирали. И тука възниква въпроса, трябва ли да се спират 50000 пилоти? Не, но с някой ограничения съобразявайки се изискванията на публикуваните стандарти за пилотска годност Федералните Авиационни Власти /FAA/ на САЩ създаде лиценз /S-LSA/. За него може да кандидатира всеки американски гражданин с валидна шофьорска книжка, /отговоря на трети клас на годност по американските стандарти/ и владеещ писмено и говоримо английски език. Практическото обучение може да започне на 16 години /за мотоделтаплани 14 години/ и лиценза се издава при навършване на 17 години. Обучението е разделено на две- теоретично и практическо. След преминаване на теоретичен курс, кандидата се явява на изпит с 40 въпроса от теорията общи и стандартни за всички леки самолети. Писмените отговори на поне 70% трябва да са верни, за да се счита теста за издържан. Практическата час от обучението започва с пилотиране на въздухоплавателно средство. При апаратите с фиксирано крило са необходими 20 часа, за мотоделти 10 часа, за парамотори 12 часа и 20 часа за вертокрили /хеликоптери и автожири/. Обучение завършва с практически изпит с изпитващ инспектор. По време на полета изпитващия задава въпроси, за конкретния апарат на който се провежда изпита. Получилите лиценза нямат право да извършват комерсиална дейност /услуги срещу заплащане/ и до навършване на 17 могат да летят само с инструктор.
Към 30.06.2010 са сертифицирани следните апарати:
|
|